Uudet hankkeet auttavat sairaaloita taistelemaan tehokkaasti bakteereja vastaan

Tanskalaisen Horsensin aluesairaalassa taistellaan bakteereja vastaan pesemällä koneellisesti säädettävät sängyt – myös karamoottorijärjestelmillä varustetut sängyt.

Yritysuutiset:  25. toukokuuta 2018

Joka vuosi Tanskassa kuolee noin 3 000 ihmistä sairaalassa saadun infektion takia. Tämä luku on 18 kertaa suurempi kuin liikenteessä kuolleiden ihmisten määrä. Tanskan sairaaloissa on tiukat hygieniavaatimukset, ja viime vuosina sairaalat ovat lisänneet panostustaan hygieniatason parantamiseen.

Horsensin aluesairaala on "innovaatiosairaala"
Muutama vuosi sitten Horsensin aluesairaala nimettiin "innovaatiosairaalaksi". Siellä on tosissaan ryhdytty taisteluun ei-toivottuja bakteereita vastaan modernin automaattisen pesujärjestelmän avulla, joka puhdistaa tehokkaasti sairaalasängyt. Pesutunneli on vain yksi niistä monista aloitteista, joita aluesairaala on toteuttanut hygienian parantamiseksi.

Horsensin aluesairaalan huoltopäällikkö Søren Møller kertoo automaattisen pesujärjestelmän eduista: "Keskitymme siihen, että uudet apuvälineet ja materiaalit ovat konepesunkestäviä, koska konepesulla ne tulevat paljon puhtaammiksi. Kone pystyy puhdistamaan monia esineitä, jotka aiemmin jäivät likaisiksi tai puhdistettiin käsin", hän sanoo ja toteaa: "Nykyään aina tehdessäni ostopäätöstä tarkistan tuotteen pestävyyden. Meidän on kyettävä puhdistamaan joka nurkka tehokkaasti, muussa tapauksessa tuote ei sovi sairaalaan."

Sairaalasänky Horsensin aluesairaalan pesutunnelissa

Horsensin aluesairaalan sängyt on varustettu LINAKin karamoottorijärjestelmillä, jotta ne sopivat potilaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Søren Møller korostaa, että "on erittäin tärkeää, että LINAK huomioi järjestelmien pestävyyden. Emme ostaisi sänkyjä tai apuvälineitä, jos ne eivät olisi pestäviä. Kaikki sängyn osat on pystyttävä pesemään pesutunnelissa, muuten systeemi ei toimi", hän sanoo.

Søren Møller – Huoltopäällikkö

Lue koko tarina Horsensin sairaalasta ja LINAKin pestävistä tuotteista siellä saaduista kokemuksista tästä.

LINAK osallistuu bakteerien torjuntaan ja kaikki LINAKin terveydenhuollon sovelluksissa käytetyt tuotteet ja järjestelmät täyttävät vaaditut kansainväliset standardit. Jotkut jopa ylittävät standardien vaatimukset, koska testaamme usein paljon enemmän kuin normit edellyttävät – esimerkiksi pesunkestävyyttä. Tätä tarkoittaa LINAKin "IPX6 Washable DURA™".

Updated: 24. toukokuuta 2018 12:46