Miksi hyvä ergonomia on tärkeää työkoneissa

Rakennusalan keskusteluissa ergonomia jää usein vähälle huomiolle tai siitä ei puhuta riittävästi. Joskus ergonomian on katsottu kuuluvan vain toimisto- ja tuotantotyöntekijöille. Se on kuitenkin kallis virhe.

Yritysuutiset:  14. helmikuuta 2019
Why ergonomics matters in construction machinery

Yksinomaan Isossa Britanniassa noin 80 000 rakennusalan työntekijää kärsii sairaudesta, jonka he uskovat aiheutuneen tai pahentuneen päivittäisestä työstä. Ison Britannian terveys- ja turvallisuushallinnon (HSE) mukaan 65 % näistä vaivoista on tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

Vuosittain Isossa Britanniassa menetetään 6,6 miljoonaa työpäivää, ja yli kolmasosa näistä on selkäsairauksia (40 %). Luonnollisesti tämä on kallista. Britannian insinööriyhdistys arvioi, että rakennusalalla tuki- ja liikuntaelinten sairaudet maksavat vuosittain työnantajille 646 miljoonaa puntaa. Ergonomian parantaminen auttaisi pienentämään lukua.

Paranna työskentelyasentoa sairauksien minimoimiseksi
Huonot työasennot ovat yksi syy lihaskipuihin myös rakennusalalla. Esimerkiksi rakennusajoneuvon kuljettajan pitkäaikainen istuminen ohjaamossa aiheuttaa hänelle varmasti lihaskipuja. Useilla helposti toteutettavilla toimenpiteillä voi kuitenkin vähentää kuljettajien rasitusta ja lisätä mukavuutta. Tilannetta pystyy parantamaan merkittävästi siten, että työntekijällä on mahdollisuus säätää ohjauspaneelia ja vaihdella työskentelyasentoaan istumisen ja seisomisen välillä.

Esimerkiksi Sandvik-konserniin kuuluva kaivoskonevalmistaja Sandvik Mining and Construction Oy käyttää karamoottoreita ohjaamon komponenttien säädössä. Näin ohjaamo on helppo sovittaa eripituisille operaattoreille.

“Parempi ergonomia on selkeä osoitus siitä, että Sandvik haluaa kehittää ja tarjota parhaan mahdollisen työympäristön operaattoreille”, sanoo Sandvik Mining and Construction Oy:n tuotekehitysosaston projekti-insinööri Mika Väisänen.

Lue koko kertomus tästä.

Säädettävät ratkaisut parantavat ergonomiaa

Kyse on työn sovittamisesta työntekijälle. Rakennusalan työntekijät ja rakennusajoneuvojen kuljettajat ovat kooltaan yhtä erilaisia kuin kaikki muutkin, joten operaattorin työpisteen on oltava säädettävä.

LINAK tarjoaa karamoottoriratkaisuja ohjauspaneelien, kaasun, jarru- ja kytkinpoljinten sekä istuimien säätöön. Tämä mahdollistaa operaattorille henkilökohtaiset asetukset, jotka ehkäisevät sairauksia, ja auttavat yrittäjiä minimoimalla työpäivien menetykset. Kaikille karamoottoriratkaisuillemme on ominaista helppo asennus, vaikka tilaa olisi rajoitetusti. Kompaktit tuotteet, joihin tarvitaan vain muutama kaapeli, tekevät asennuksesta helpon.

Ergonomialla on merkitystä – myös työkoneissa!

Jos haluat lisätietoa karamoottoriratkaisuista rakennusajoneuvoihin, käy Maanrakennus ja maastoajoneuvot -sivulla tai ota yhteyttä paikalliseen LINAKin toimistoon.

Updated: 19. helmikuuta 2019 13:56