Täällä voit tutustua tarkemmin teollisuuskäyttöön tarkoitettujen lineaaristen karamoottoreiden erilaisiin jarrutustapoihin. Jarrua tarvitaan karamoottorin pitämiseen paikallaan silloin, kun virta on kytketty pois. Asiantuntijamme Hunter Stephenson antaa tällä videolla perustietoja aiheesta.
Karamoottorin jarrutus voidaan toteuttaa kolmella eri tavalla. Karamoottori voi olla itsepidättyvä, jolloin jarrua ei tarvita sen pitämiseen samassa asennossa virrankatkaisun jälkeen. Muussa tapauksessa karamoottoriin on lisättävä mekaaninen tai sähkökäyttöinen jarru.
Pienitehoiset karamoottorit ovat tavallisesti itsepidättyviä. Tämä tarkoittaa sitä, että ne eivät palaa takaisinpäin ollessaan pysähdyksissä. Suuritehoisissa karamoottoreissa – joiden karan nousukulma ja vaihteiden välityssuhde ovat korkeat – on puolestaan oltava jarru.
Kaksitoiminen mekaaninen jarru on erittäin tehokas ja luotettava. Se kytkeytyy päälle ja pois karamoottorin suuntaliikkeestä riippumatta aina, kun liike on peräisin sähkömoottorista.
Sähkökäyttöisiä lineaarisia karamoottoreita kehitettäessä on tärkeää ottaa huomioon jarrun paikka. Kun jarru asennetaan lähelle karamoottorin moottoria, jarrun kytkemiseen tarvittava päittäisvälys vähenee, ja mitä kauempana jarru on karasta, sitä vähemmän voimaa jarruttamiseen tarvitaan.
Jos sinulla on jotakin kysyttävää teollisuuskäyttöön tarkoitettujen sähkökäyttöisten lineaaristen karamoottoreiden jarruista, ota yhteyttä paikalliseen LINAK-tytäryhtiöön.