LINAK ja sen historia – ensimmäisestä lineaarisesta karamoottorista maailman markkinajohtajaksi

LINAKin tarina

Kaikki alkoi pyörätuoliin joutuneesta ystävästä.

Tietoa LINAKista

Vuonna 1976 vastavalmistunut koneinsinööri Bent Jensen siirtyi isoisänsä perustaman Christian Jensen & Sons -perheyrityksen johtoon. Yrityksen toimintaa ei ollut kehitetty juurikaan siitä, kun se perustettiin vuonna 1907. Tuotannon painopiste oli edelleen maataloustarvikkeissa eli hihna- ja kiilahihnavälityksissä, myllyissä ja ahjoissa.

Bent Jensen ei nähnyt alalla tulevaisuutta, joten hän otti työn vastaan vastahakoisesti. Jensen ja hänen vaimonsa Lene päättivät kuitenkin antaa itselleen viisi vuotta aikaa kehittää uusi ja parempi liiketoimintaidea.

Eräänä päivänä Bent Jensen sai idean keskustellessaan opiskeluaikaisen ystävänsä kanssa. Hänen ystävällään oli liikuntavamma, ja yhdessä he kehittivät uudenlaisen tavan säätää pyörätuolia. Näin sai alkunsa sähkökäyttöinen lineaarinen karamoottori!

Bent Jensen ihastui ideaan niin, että hän päätti jatkaa sen kehittämistä. Ensimmäinen prototyyppi valmistui alle vuodessa vuonna 1979. Kun Jensen sai ensimmäisen suuren tilauksen, 2 000 yksikköä rehunkorjuukoneisiin, hän ei enää palannut vanhaan.

Vuonna 1984 yhtiö vaihtoi nimekseen LINAK, joka on lyhenne karamoottorin tanskankielisestä nimestä 'lineær aktuator'. LINAK löytää yhä edelleen uusia käyttökohteita sähkökäyttöisille lineaarisille karamoottoreille.

1907
Christian Jensen perustaa konepajan.
Christian Jensen perustaa pajan Nordborgin kaupunkiin Tanskassa. Paja kasvaa seitsemän työntekijän yritykseksi, joka rakentaa kaikenlaisia työkaluja ja apuvälineitä lähinnä maatalouskäyttöön.

1976
Christian Jensenin pojanpoika Bent Jensen siirtyy yrityksen johtoon.
Toimitusjohtaja Bent Jensen ottaa ohjat yrityksessä, joka valmistaa pääasiassa hihna- ja kiilahihnavälityksiä, myllyjä ja ahjoja. Mutta nuorella, vastavalmistuneella koneinsinöörillä on kunnianhimoa, joten hän antaa itselleen viisi vuotta aikaa kehittää uusi tuoteidea, joka mahdollistaisi yrityksen laajentamisen.

1979
Ensimmäinen sähkökäyttöinen karamoottori kehitetään.
Työskenneltyään projektin parissa vuoden ajan Bent Jensen kehittää ensimmäisen sähkökäyttöisen lineaarisen karamoottorin mallinumeroltaan LA30. Se on tarkoitettu parantamaan erilaisten käyttökohteiden toimintaa pääasiassa maatalouskoneissa.

1982
Ensimmäinen suuri karamoottoritilaus
Paja on tähän saakka toimittanut pieniä määriä karamoottoreita pienille asiakkaille Tanskassa, mutta nyt se saa ensimmäisen suuren LA30-tilauksen: Taarup Maskinfabrik (nykyiseltä nimeltään Kverneland Group) tilaa 2 000 karamoottoria maatalouskoneisiinsa.

1984
Yhtiö vaihtaa nimekseen LINAK®
Omistaja Bent Jensen päättää antaa kasvavalle yritykselle uudeksi nimeksi LINAK – lyhenne tanskankielen sanoista "lineær aktuator" (lineaarinen karamoottori) – koska se kuvaa paremmin yrityksen uutta painopistealuetta.

1985
LINAK avaa ensimmäisen toimipisteensä Tanskan ulkopuolella.
Tehtyään muutaman vuoden yhteistyötä ruotsalaisen tukkumyyjän kanssa Bent Jensen päättää avata Tukholmaan LINAK Scandinavia AB:n.

1988
Elektroniikka mukaan valikoimaan
Elektroniikan aikakausi alkaa, kun LINAK avaa ensimmäisen elektroniikkaosastonsa. Sen pääasiallinen tehtävänä on kehittää ohjausyksiköitä sairaalasänkyjen karamoottoriratkaisuihin.

1990
Täydellinen karamoottorijärjestelmä sairaala- ja hoitosänkyihin lanseerataan.
LINAK esittelee ensimmäistä kertaa täydellisen karamoottorijärjestelmän terveydenhuollon käyttökohteisiin. Järjestelmän osat ovat ohjausyksikkö CB10, karamoottorit LA32 ja LA28 sekä ohjain. Järjestelmään saa lisävarusteena akkuvarmistuksen, ja se nostaa sairaalasängyille asetettuja vaatimuksia.
Liiketoiminta laajenee ja uusien tytäryhtiöiden tarve kasvaa. Iso-Britannia ja Tanska saavat omat myyntitoimistonsa ja Saksan toimisto avataan marraskuussa.

1993
LINAK esittelee ensimmäisen ohjelmoitavan ohjausyksikön.
Ohjelmaa käyttävä CB10-ohjausyksikkö lanseerataan. Versiot: CB10M, CB10P ja CB10MP tulevat markkinoille.
Myöhemmin lanseerataan pienikokoinen karamoottori LA12.
Kaksi uutta tytäryhtiötä perustetaan: LINAK Benelux huhtikuussa ja LINAK Australia joulukuussa.

1994
LINAK US perustetaan.
Saadakseen vankan jalansijan Yhdysvalloissa LINAK avaa tytäryhtiön Kentuckyn Louisvilleen. Ensimmäinen tehtävä oli luoda myyntiverkosto.

1995
Ensimmäinen JUMBO®-karamoottoriratkaisu esitellään.
LINAK esittelee JUMBO™ -karamoottorijärjestelmän, joka on suunniteltu potilasnostimia varten.
Alankomaihin perustetaan LINAK Netherlands, ja heinäkuussa seuraa Ranskan LINAK France, jonka tarkoitus on palvella etenkin terveydenhuoltoalan laitevalmistajia.

1996
Suomesta tulee ovi idän suuntaan.
LINAK OY avaa toimisto- ja varastotiloja Vantaalle. Tytäryhtiön tarkoitus on palvella Suomea ja myöhemmin myös potentiaalisia markkinoita Baltian maissa, Venäjällä, Valko-Venäjällä ja Ukrainassa.
Lineaarinen karamoottori LA31 ja ohjausyksikkö CB9 julkaistaan. Ne asettavat vaatimukset hiljaiselle toiminnalle uudelle tasolle.

1997
Uusi LA34-malli tuottaa voimakkaan liikkeen erittäin hiljaisesti.
LINAK lanseeraa LA34-karamoottorin, joka parantaa potilasnostimien ja muiden sairaalasovellusten toimintaa. Tuote nostaa kestävyydelle ja äänitasolle asetettavat vaatimukset uudelle tasolle sekä sisältää useita uusia turvatoimintoja.
Helmikuussa perustetaan LINAK Malaysia, joka on yhtiön ensimmäinen Kaukoidän toimisto.
Syyskuussa LINAK Norway avataan Drammenissa.

1998
Uudenlaiset karamoottorit työpöytiä varten
DL1-nostopilarin lanseerauksen myötä syntyi ensimmäinen täydellinen työpöytien karamoottorijärjestelmä.

1999
Ensimmäinen Tanskan ulkopuolella sijaitseva tuotantolaitos.
Yhdysvaltain markkinoiden nopean kasvun vuoksi LINAK avaa tuotantolaitoksen Kentuckyn Louisvilleen.
Heinäkuussa LINAK Italia avataan muutaman kilometrin päähän Milanosta etelään.

2000
LINAK saa Royal Mark of Honour -palkinnon.
Kesäkuussa LINAK saa kuningas Fredrik 9. kunniamerkin useita vuosia peräkkäin kasvaneesta viennistä ja huomattavasta menestyksestä haastavilla markkinoilla.
LINAK voittaa myös Tanskan suurimman ammattiliiton SID:n myöntämän arvovaltaisen Vuoden työpaikka -palkinnon.
LINAK perustaa kolme uutta tytäryhtiötä. Ne sijaitsevat Espanjan Barcelonassa, Puolan Krakovassa ja Uuden-Seelannin Aucklandissa.

2001
Vuoden gaselli
Tanskan johtava talousalan päivälehti Børsen nimeää LINAKin "Vuoden gaselliksi".
Uusia tuotteita lanseerataan, kuten pöydän jalkaan sisäänrakennettava DB1-nostopilari ja terveydenhuollon sovelluksiin sopiva FS2-jalkaohjain.

2002
Ensimmäinen erillinen LINAK-segmentti luodaan.
Säädettävien työpöytien tuotanto käynnistyy. Sen seurauksena perustetaan ensimmäinen erikoistunut liiketoiminta-alueemme, DESKLINE®.
DESKLINE julkaisee uuden DESKPOWER™-järjestelmän, johon kuuluvat nostoyksiköt DL4 ja DB4, ohjausyksikkö CBD4 sekä ohjain DPA. Järjestelmä asettaa uudet vaatimukset hiljaiselle ja nopealle toiminnalle kaikilla kuormilla iskunpituudesta riippumatta. DL4-nostopilari on saatavana myös kaikissa RAL-väreissä.
Syyskuussa LINAK avaa toimiston Sveitsin Zürichiin.

2003
LINAKin toiminta Japanissa kasvaa.
Tehtyään kymmenen vuotta yhteistyötä japanilaisten tukkukauppiaiden kanssa LINAK avaa itsenäisen tytäryhtiön Japaniin.
LINAK TWINDRIVE®-sänkymoottori esitellään. Se tekee kotisänkyjen liikkeestä entistä tasaisempaa ja mukavampaa.

2004
LINAK US laajentaa pysyäkseen markkinoiden vauhdissa
LINAK US rakentaa Kentuckyn Louisvillen tehtaaseen 7000 m² lisätilaa. Laitoksen koko yli kaksinkertaistetaan, jotta se pysyy mukana kysynnän kasvuvauhdissa.
DESKLINE® esittelee kuusi uutta tuotetta. Yksi niistä on DP1C, muistipaikallinen ohjauspaneeli.
Kiinaan ja Tšekin tasavaltaan perustetaan myyntitoimistot.

2005
Tervetuloa, OpenBus™ – ja tervetuloa Brasilian toimisto.
LINAK kehittää ja esittelee OpenBus™-järjestelmän parantamaan ratkaisujen joustavuutta, sallimaan enemmän toimintoja ja luomaan kehittynyttä liikkeenhallintaa terveydenhuollon sovelluksissa.
TECHLINE® lanseeraa voimakkaan LA36-karamoottorin.
LINAK avaa toimiston Brasilian São Paoloon.

2006
LINAK aloittaa valmistuksen Kiinassa.
Ensimmäiset karamoottorit (LA27) lähtevät Kiinan Shenzhenissä sijaitsevasta konsernin upouudesta tehtaasta.
Toukokuussa avataan toimisto Turkkiin.
MEDLINE® & CARELINE® julkaisee CB20:n, joka on ensimmäinen OpenBus-väyläohjausta käyttävä ohjausyksikkö.

2008
Valmistus alkaa Slovakiassa.
Tammikuussa LINAK avaa neljännen tehtaansa. Se avataan Slovakian Prešoviin.

2010
LINAK panostaa ympäristöasioihin
LINAK julkistaa suunnitelmansa rakentaa kehittämiään aurinkopaneelijärjestelmiä hyödyntävän aurinkopaneelipuiston, jonka tavoitteena on edistää ympäristötietoisuutta, minimoida yrityksen CO₂-jalanjälki ja säästää energiaa.
LINAK julkistaa ZERO™-teknologian. Se pienentää valmiustilan virrankulutuksen 1 - 2 watista 0,1 wattiin.

2011
Uusi toimisto perustetaan Venäjälle.
Kesän aikana LINAK avaa tytäryhtiön Venäjälle.

2012
Karamoottoriratkaisu aurinkopaneelien ohjaukseen esitellään.
LINAK TECHLINE® esittelee LA37-karamoottorin, joka on suunniteltu ulkokohteisiin, kuten aurinkovoimaloihin.
Toukokuussa LINAK avaa tytäryhtiön Etelä-Korean Souliin.

2013
Nostopilarien turvatoiminto esitellään
DESKLINE® lanseeraa PIEZO™-törmäyksenestoratkaisun suojaamaan toimistokalusteita.
LINAK avaa toimiston Itävallan Brunn am Gebirgeen.

2014
LINAK lisää panostuksiaan ilmastonmuutoksen torjuntaan
LINAK asentaa Tanskan pääkonttoriinsa 2 800 uutta aurinkopaneelia ja kasvattaa näin vihreän energian määrän 16 prosenttiin kokonaiskulutuksesta. LINAK tiedottaa suunnitelmistaan tulla CO₂-neutraaliksi vuoteen 2029 mennessä.
LINAK siirtyy suurempaan tuotantolaitokseen Slovakian Prešovissa ja DESKLINE® esittelee LINAK Desk Control™ -ohjelman, joka yhdistää tietokoneen työpöytään ja muistuttaa käyttäjää joko istumaan tai seisomaan.
Kuningatar Margareeta II aateloi yrityksen perustajan Bent Jensenin.

2015
Kick & Click™ sekä upouusi ohjausyksikköalusta julkaistaan.
LINAK esittelee pöytälevyn kiinnitysjärjestelmän nimeltä Kick & Click™. Se puolittaa ajan, joka normaalisti kuluu korkeussäädettävien pöytien kokoamiseen.
Upouusi terveydenhuollon sovelluksiin tarkoitettu ohjausyksikköalusta (CA- ja CO-sarjat) lanseerataan. Se helpottaa logistiikkaa, on maailmanlaajuisesti hyväksyttyjen standardien mukainen ja tekee yrityksen järjestelmistä yleisesti entistä helpompia integroida ja käyttää.
LINAK toivottaa 2 000. työntekijänsä tervetulleeksi.

Tilaa LINAKin uutiskirje

Seuraa karamoottoriteknologian kehitystä sekä sitä, miten tämänhetkiset megatrendit vaikuttavat siihen ja miten se vastaa tulevaisuuden globaaleihin haasteisiin.