LINAKin opas istumistapojen muuttamiseen ja työssä liikkumisen lisäämiseen
Teknologia & trendit

LINAKin ohjeet sähköpöydän käyttöön

Viisi helppoa vaihetta, joiden avulla voit hyödyntää korkeussäädettävää työpöytää entistä paremmin, muuttaa elämäntapojasi terveellisemmiksi ja olla tyytyväisempi ja tehokkaampi työssäsi. Jo 5–15 minuutin seisaaltaan työskentely joka tunti voi riittää.

Jos istuminen on jämähtänyt tavaksi, sen muuttaminen on todellinen haaste. Laatimassamme oppaassa kerrotaan, miten pääset ylös tuolilta työpäivän aikana.

Näin voit vaihdella työskentelyasentoa päivän aikana
Tärkeintä on vaihtaa työskentelyasentoa ja liikkua työpäivän aikana, mieluiten kolme kertaa tunnissa. Pitkien istumisjaksojen sijaan kannattaa vaihdella istumisen ja seisomisen välillä. Muista hyvä ryhti ja seiso niin, että paino jakaantuu tasaisesti molemmille jaloille.
  • Aloita nostamalla pöytäsi ylös ja seisomalla 15 minuuttia joka tunti ennen lounasta.
  • Nosta pöytä ylös juuri ennen lounastaukoa. Tällöin pöytä on oikeassa asennossa lounastauolta palatessasi.
  • Seiso lounaan jälkeen 15 minuuttia, ja laske pöytä sitten alas ja istu 45 minuuttia.
  • Nosta pöytä tämän jälkeen aina tunnin välein, niin että työskentelet seisaaltaan 15 minuuttia joka tunti koko loppupäivän.
  • Nosta pöytä ylös työpäivän päätteeksi – näin se on valmiiksi oikeassa asennossa seuraavaa päivää varten.
Seuraavat seikat on syytä ottaa huomioon vaihdeltaessa työskentelyasentoa istumisen ja seisomisen välillä: Jos olet raskaana, sinulla on suonikohjuja tai et pysty terveydellisistä syistä seisomaan 5–15 minuuttia kerrallaan joka tunti, ota yhteyttä lääkäriisi ja varmista, sopiiko seisaaltaan työskentely sinulle.

Jos haluat seisoa työpäivän aikana, siitä kannattaa tehdä tapa ja totuttaa kehosi seisaaltaan työskentelyyn. Et ehkä pysty seisomaan kovin pitkiä aikoja, joten alussa on parempi seisoa vain viisi minuuttia kerrallaan.

Muista vaihdella seisomisen ja istumisen välillä, ja liiku mahdollisimman paljon asennon vaihtojen välissä. Työskentely pelkästään seisaaltaan ei ole myöskään hyvästä – ihanteellisinta olisi vaihdella sopivasti istumisen ja seisomisen välillä.

Teknologia voi auttaa työskentelemään seisten päivän aikana
LINAK Desk Control™ -ohjelmistolla voi säätää työpöytää PC- ja Mac-tietokoneilla ja ohjata pöydän toimintoja tietokoneen näppäimistöllä. Käyttäjät voivat asettaa liikkumistavoitteita (aika tai poltetut kalorit), tarkistaa pöydän korkeuden, tallentaa mieleisiä korkeuksia sekä tarkastella liikehistoriaa, aikaa ja poltettuja kaloreita. 

LINAK Desk Control -ohjelmisto on henkilökohtainen valmentaja, joka on luonasi koko ajan. 

Jos haluat lisätietoja istumisen ja seisomisen vuorottelun terveyshyödyistä, tutustu Moving Desks -sivustoomme.

Videot

Nouse seisomaan terveytesi vuoksi play-icon

Nouse seisomaan terveytesi vuoksi

LINAK Desk Control - muistuttaa nousemaan ylös! play-icon

LINAK Desk Control - muistuttaa nousemaan ylös!

Säännöllinenkään liikunta ei riitä play-icon

Säännöllinenkään liikunta ei riitä

Tiedostot

Move-esite

Tämä pieni esite kertoo, miksi ja miten korkeussäädettäviä työpöytiä käytetään.

Haluatko kysyä jotakin sähkökäyttöisestä karamoottoriteknologiasta?

- Emme ole ennustajia. Sen sijaan olemme karamoottoriteknologian asiantuntijoita. Meiltä voit siis kysyä mitä tahansa siihen liittyvää.

Tilaa LINAKin uutiskirje

Seuraa karamoottoriteknologian kehitystä sekä sitä, miten tämänhetkiset megatrendit vaikuttavat siihen ja miten se vastaa tulevaisuuden globaaleihin haasteisiin.