Ota yhteyttä meihin

 

Position feedback (sijaintitieto takaisinkytkentänä): Tarkat takaisinkytkentätiedot sähkökäyttöisestä I/O™-karamoottorista

Actuator Connect™ -konfigurointityökalun Position feedback -toiminto näyttää tarkan yhteenvedon I/O-karamoottorin sijainnista, mikä on suorituskyvyn kannalta ensiarvoisen tärkeää useimmissa käyttökohteissa.


Anna Hunterin kertoa tarkemmin I/O-karamoottorien Position feedback -toiminnosta, joka on yksi monista konfigurointimahdollisuuksista LINAK® I/O -rajapintaliittymälle tarkoitetussa Actuator Connect -konfigurointityökalussa.

Tutustu I/O-rajapintaliittymäämme tarkemmin täällä tai lataa Actuator Connect -konfigurointityökalun maksuton versio.

Lataa Actuator Connect

Takaisinkytkennän tarkkuuden varmistaminen I/O™-karamoottorissa

Karamoottori on alustettava säännöllisesti, jotta takaisinkytkentä toimisi mahdollisimman tarkasti. Tämä tehdään tavallisesti fyysisellä päätyrajakytkimellä molemmissa päissä, mutta tarkkuus voi heiketä ajan ja kytkinten mekaanisen kulumisen myötä.

I/O-karamoottoreissa alustaminen tehdään kuitenkin uudella tavalla, ns. nollapisteperiaatteella, jota kutsumme Zero pointiksi. Zero point -periaatetta noudatettaessa asento alustetaan aina, kun kara tulee 35–70 mm:n iskunpituudelle, eikä karamoottoria tarvitse ohjata fyysiseen päätyrajaansa.

Koska I/O-karamoottoreissa käytetään sähkömagneettisten kytkinten sijaan hall-anturiin perustuvaa järjestelmää, tämäntyyppiset karamoottorit soveltuvat perinteisiä paremmin haastaviin teollisuusympäristöihin.

Mitä eroa analogisilla ja digitaalisilla signaaleilla on?

Karamoottorin sijaintitiedot voidaan lähettää joko analogisena tai digitaalisena signaalina. Molemmat vaihtoehdot ovat käytettävissä, jotta ratkaisu olisi mahdollisimman yhteensopiva erilaisten PLC-ohjausjärjestelmien ja asetusten kanssa.

Jos signaaleja verrataan toisiinsa, kummallakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Analogiset signaalit ovat esimerkiksi alttiimpia kohinalle kuin digitaaliset, mutta oikeissa olosuhteissa ne voivat olla erittäin tarkkoja.

Digitaalisia signaaleja voi käyttää paljon muuhunkin kuin karan sijaintitietoihin – esimerkiksi päätyrajasignaaleina, käytönaikaisina jatkuvina signaaleina ja monissa muissa toiminnoissa.

Tavallisimmat analogiset takaisinkytkentäsignaalit

Analogisia signaaleja käytetään usein teollisuuden PLC- ja muiden ohjausjärjestelmien takaisinkytkentäsignaaleina. Tavallisimmin käytetään jännitealueen 0–10 V signaaleja karamoottorin fyysisen iskunpituuden mukaisesti.

On hyvä muistaa, että tällaiset analogiset sijaintitiedot ovat herkkiä kohinalle ja jännitehäviöille kaapelien ollessa pitkiä, joten takaisinkytkentätiedot voivat olla epätarkkoja tällaisissa olosuhteissa. Toinen yleinen analogisten signaalien tyyppi käyttää 4–20 mA:n virtaa. Tämä tyyppi ei ole niin altis kohinalle eikä tietenkään jännitehäviöille.

Sekä virta- että jännitepohjaisen takaisinkytkennän vaihteluvälit voidaan myös skaalata yrityksesi tarpeisiin, jotta ratkaisu olisi helpompi integroida ohjausjärjestelmäänne.

Mitä ominaisuuksia digitaalisilla lähtösignaaleilla on?

Karamoottorien digitaalisilla lähtösignaaleilla voi olla erilaisia tehtäviä, ja ne voidaan konfiguroida tarkalleen yrityksenne vaatimusten mukaisesti. Täyden joustavuuden varmistamiseksi keltaista ja vihreää johdinta voidaan käyttää seuraaviin:

Digitaaliset sijaintitiedot single hall tai dual hall -pulssitiedoilla. Single hall -pulssianturi ei ota suuntaa huomioon, ja tämä logiikka on ohjelmoitava PLC-ohjausjärjestelmään. Dual Hallissa on kaksi kanavaa: A ja B. Kummallakin on oma johtimensa, joiden perusteella voidaan päätellä karamoottorin liikkeen suunta.

Analogisen takaisinkytkennän lisäksi tai sijaan (erillisenä toimintona) voidaan käyttää päätyrajasignaaleja, jotka ilmoittavat, kun karamoottori on täysin sisään- tai ulosajettuna. Samaa signaalia käytetään myös, jos jompaankumpaan suuntaan asetetaan virtuaaliset rajat – signaali ilmoittaa, kun karamoottori saavuttaa uuden päätyrajansa.

Digitaalisia signaaleja voidaan vastaanottaa karamoottorista myös sen ollessa toiminnassa. Tätä voidaan käyttää esimerkiksi merkkivalon sytyttämiseen merkiksi siitä, että käyttökohteen sisällä on liikettä.

Joissakin tapauksissa voi olla hyödyllistä tietää, kun karamoottori siirtyy ennalta määritellylle päätyraja-alueelle. Tämän toiminnon avulla voidaan määritellä alue, jolle tultuaan tai jonka virtarajan täytyttyä karamoottori lähettää digitaalisen signaalin. Tässä ratkaisussa laitteita ei ole enää pakko suunnitella niin, että fyysinen päätyraja on saavutettava ennen signaalin lähettämistä PLC-ohjausjärjestelmään (Programmable Logic Controller).

Digitaalisten signaalien tapauksessa voi tavallisesti valita aktiivisen korkean tason signaalin ja aktiivisen matalan tason signaalin väliltä, jotta ratkaisun integrointi käyttökohteeseen olisi helpompaa.

Jos tarkoituksena on syöttää virtaa LED-merkkivalolle tai käsiohjaimelle, kannattaa valita jatkuva korkean tason signaali. Karamoottori syöttää 100 mA suoraan matalavirtalaitteisiin.

Tiesitkö, että...?

Takaisinkytkentätiedot ovat ensiarvoisen tärkeitä karamoottorin suorituskyvyn optimointiin useimmissa käyttökohteissa, ja ne ovat usein tärkein syy sähkökäyttöisen lineaarisen karamoottorin valintaan muiden vastaavanlaisten ratkaisujen sijaan. Takaisinkytkentätiedoista käy ilmi karan tarkka sijainti, tai karamoottori voi lähettää signaalin fyysisen tai virtuaalisen päätyrajan saavutettuaan. LINAKin I/O™-karamoottorien kehittyneen laitteiston ansiosta magneettisten hall-anturien lähettämiin pulsseihin perustuvia takaisinkytkentätietoja voi hyödyntää monipuolisesti. Sijaintitiedot voidaan tallentaa mikro-ohjaimeen, joten hall-pulssit voidaan muuntaa vaikkapa analogiseksi 4–20 mA:n lähtösignaaliksi. Aiemmin tämä on tehty mekaanisilla potentiometreillä, mutta ne kuluvat käytössä, ja niiden tarkkuus ja iskunpituusvaihtoehdot ovat rajallisia.

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.

Ota yhteyttä