Referenssi

Karamoottoreilla on hämmästyttäviä käyttökohteita

LINAKin lineaarisia karamoottoreita voidaan käyttää lähes missä tahansa kohteissa, joissa tarvitaan lineaarista liikettä. Karamoottoreilla on useita käyttökohteita – erityisesti teollisuudessa, jossa niitä usein käytetään varsin erikoisiinkin tarkoituksiin. Esittelemme tällä sivulla joitakin kohteita, joissa karamoottoreita on käytetty nokkelana ratkaisuna epätavallisiin haasteisiin. Varaudu yllätykseen – ja inspiraatioihin!

Älykäs tiilileikkuri

Muurareiden ongelmana on usein tiilten leikkaaminen, sillä se on erittäin raskasta manuaalista työtä. Smart Cutter -yritys on kuitenkin kehittänyt heille ratkaisun, joka helpottaa leikkaamista. Koneessa on kaksi LINAK LA30 -karamoottoria.

Monet muurarit kärsivät manuaalisen tiilenleikkuun aiheuttamista hartia- ja solisluukivuista. Smart Cutter -yrityksen perustaja havaitsi tarpeen parantaa muurareiden työskentelyolosuhteita, joten yritys kehitti sähkökäyttöisen tiilileikkurin. Smart Cutter -leikkurin ansiosta muurarit eivät enää rasitu fyysisesti niin paljon tiiliä leikatessaan. Tällä tavoin tapaturmia sattuu vähemmän ja työskentely on tehokkaampaa.

Tiilileikkuri
Leikkuri leikkaa tiilet kahden LA30-karamoottorin avulla sekä kolmannen osapuolen kehittämällä TR-EM-339-hallintaohjelmistolla – kaikki edelliset LINAKin toimittamina. Leikkuri on älykäs, sillä se muistaa kivilajin koon ja vetäytyy muutaman millimetrin enemmän sisäänpäin kunkin leikkauksen jälkeen. Leikkaukseen tarvitaan vain yksi napinpainallus. Jos kivilajia vaihdetaan, leikkuria voidaan säätää manuaalisesti.

Katso video tiilileikkurista Smart Cutterin sivustolla.

Smart Cutter
 
 

 

Robottipesuri sikaloihin

Sikaloiden siivoaminen on likaista hommaa. Washpower A/S:n alihankkija WP Production on kehittänyt tätä tarkoitusta varten robottipesurin, jossa käytetään LINAK LA12 -karamoottoria.

Joku saattaa ajatella, että sikalan siivoaminen on hyödytöntä puuhaa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sikaloiden siivoaminen on ensiarvoisen tärkeää myös silloin, kun siat viedään muualle. Siivoaminen on tavallisesti tehty manuaalisesti painepesureilla. Uuden robottipesurin ansiosta näin ei enää ole. Laite helpottaa työskentelyä merkittävästi ja pitää tilat tavallista puhtaampina, mistä on hyötyä sekä sioille että niiden hoitajille.

Robotti
Robottipesurin ovat kehittäneet WP Production ja Washpower A/S. Se puhdistaa lättien kaikki pinnat tehokkaalla vesisuihkulla. Suihkusuutinta liikutetaan LINAK LA12 IC -karamoottorin avulla. WP Production on kehittänyt robotille oman PLC-ohjausjärjestelmänsä.

Lisätietoja robottipesurista on Washpowerin sivustolla.

Washpower
 
 

 

Kuorma-autoihin asennettavat törmäysvaimentimet liikenteenohjaukseen hätätilanteissa

Liikenneonnettomuuden sattuessa on erittäin tärkeää sulkea mahdollisimman nopeasti kaikki ne kaistat, joihin onnettomuus vaikuttaa. ScanLED tarjoaa tehtävään ratkaisuksi kuorma-autoon asennettavan törmäysvaimentimen (Truck Mounted Attenuator, TMA), jonka kaksi puomia lasketaan LINAK-karamoottorien avulla.

Liikenneonnettomuuksien jälkeen, rekan kuorman kaaduttua tielle tai suunnittelemattomien tietöiden yhteydessä on erittäin tärkeää voida sulkea tarvittava määrä kaistoja mahdollisimman nopeasti. TMA-törmäysvaimennin on tällaisissa tilanteissa hyödyllinen apuneuvo. Vaimennin asennetaan kuorma-auton perään, ja ajoneuvo pysäköidään suljettavan alueen eteen. Vaikka kokoonpano painaa yhteensä 10 tonnia, törmäysvaimennin nimensä mukaisesti vaimentaa törmäystä. Se suojaa sekä kuorma-auton edessä työskenteleviä että niitä tienkäyttäjiä, joilta este jää huomaamatta.

Kuorma-autoon asennettava törmäysvaimennin
ScanLED mukauttaa törmäysvaimentimen hätätilanteita varten. Tavallisesti törmäysvaimennin tuodaan onnettomuuspaikalle ensimmäisenä, ja sillä on voitava tarvittaessa sulkea useita kaistoja. ScanLEDin ratkaisussa vaimentimen molemmilla puolilla on puomit, joiden laskemiseen ja nostamiseen käytetään LINAK LA36 -karamoottoreita sekä kolmannen osapuolen kehittämää TR-EM-288-ohjainta. ScanLED on valinnut karamoottorit hydraulisten ratkaisujen sijaan erityisesti turvallisuuden parantamiseksi, sillä karamoottorien voimaa voidaan säätää niin, etteivät puomit aiheuta puristumisvaaraa. Puomit eivät suojaa törmäykseltä törmäysvaimentimen tavoin, vaan niillä indikoidaan selkeästi, että tie on suljettu. Niitä käytetään siihen asti, kunnes paikalle saapuu toinen törmäysvaimennin. Kun molemmat puomit ovat laskettu, niillä voidaan asettaa este yli 7 metrin leveydelle, mikä vastaa kahden kaistan leveyttä.

ScanLEDin ratkaisu on lisäksi ainutlaatuinen siksi, että siinä käytetään ylimääräistä karamoottoria ja ohjainta, joilla kallistetaan kuorma-auton perävaunun yläosaa, jotta siltojen ali ja tunneleiden läpi voitaisiin ajaa ongelmitta.

Saat lisätietoja törmäysvaimentimesta ScanLEDin sivustolta.

ScanLED
 

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.