Ota yhteyttä meihin
Teknologia & trendit

LINAK LA40 QR Damper – pikavapautustoiminto mukavuudesta tinkimättä

LINAK® on kehittänyt lineaariseen LA40 QR -karamoottoriinsa ainutlaatuisen sisäisen vaimennustoiminnon hoitohenkilökunnan ergonomian ja potilaiden mukavuuden parantamiseksi.

Tätä karamoottoria käytetään usein erilaisten hoitosänkyjen selkänojien säätämiseen, sillä pikavapautustoiminto on tällaisissa käyttökohteissa ensiarvoisen tärkeä hätätilanteiden varalle. Vaimentimen avulla hoitohenkilökunta voi pitää selkänojan pikalaskutoiminnon käytössä nopeudesta ja potilaan mukavuudesta tinkimättä.

Mitä kannattaa ottaa huomioon testattaessa LA40 QR Damper -karamoottoria terveydenhuollon käyttökohteissa

  • Suosittelemme vähintään 30 minuutin jäähdytysaikaa aktivointien välillä.
  • Testauspunnusten tyyppi ja koko vaikuttavat karamoottorin suorituskykyyn.
  • Punnusten paikka selkänojassa vaikuttaa karamoottorin suorituskykyyn.
  • Jos testaamiseen käytetään punnuksia koehenkilön sijaan, testitulokset tulevat olemaan erilaisia, sillä vaimennin on suunniteltu aitoihin käyttötilanteisiin.

Usein kysyttyä

Mikä on suositeltu enimmäiskäyttöaste LA40 QR Damper -karamoottorille, jotta sen suorituskyky pysyisi samana kaikilla käyttökerroilla?

Suosittelemme vähintään 30 minuutin jäähdytysaikaa (mieluummin 60 minuuttia) aktivointien välillä, jotta testitulokset olisivat luotettavia. Jos suositusta ei noudateta, vaimennustoiminnon suorituskyky heikkenee, kun lämpötila vaimentimen sisällä kohoaa. Tällöin selkänojan kulmaa alennetaan nopeammin, sillä karamoottorijärjestelmässä esiintyy vähemmän vastusta.

Mitä tapahtuu, jos LA40 QR Damper -karamoottoria käytetään erittäin tiiviiseen tahtiin?

Selkänojan kulmaa alennetaan nopeammin, sillä karamoottorijärjestelmässä esiintyy vähemmän vastusta. Lisäksi vaimentimen sisällä oleva neste kuumenee ja voi hyytyä, jolloin vaimennin menee rikki.

Voidaanko LA40 QR Damper -karamoottorin suorituskykyä testata punnuksilla?

Huomaathan, että punnusten paikka ja käyttötapa vaikuttavat merkittävästi LA40 QR Damper -karamoottorin suorituskykyyn.
Realistisimpiin tuloksiin päästään testaamalla ratkaisua koehenkilöillä.

Punnuksia voidaan käyttää LA40 QR Damper -karamoottorin testaamiseen käyttökohteessaan, kunhan punnusten paino jaetaan niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin ihmisen painojakaumaa.
Punnusten sijoittamista epätavallisiin paikkoihin kannattaa välttää. Epätavallisella tarkoitamme esimerkiksi sitä, että kaikki punnukset laitettaisiin selkänojan rungon yläosaan tai keskelle. Tällöin selkänoja laskeutuu huomattavasti tavallista nopeammin.

Huomaathan, että punnuksia käytettäessä selkänoja laskeutuu aina nopeammin kuin todellisessa käytössä, sillä punnusten paino jakautuu eri tavoin kuin ihmisen sängyn rungon kinematiikkaan nähden.

Kasvaako vaimennusvastus kuormituksen myötä?

Ei. Vaimennusvastus pysyy aina samana. Tämä tarkoittaa sitä, että kun sängyn rungossa on enemmän kuormaa, selkänoja laskeutuu tavallista nopeammin.

Pitäisikö LA40 QR Damper -karamoottoria testata ilmatyynyillä tai paineilmajärjestelmällä?

LA40 QR Damper -karamoottoria ei kannata testata ilmatyynyillä tai paineilmajärjestelmällä. Tällöin vaimennin toimii poikkeavasti eikä testituloksista tule tarkkoja.

Huomaathan, että käyttökohteessa on oltava ulkoinen pysäytystoiminto nopealle liikkeelle, sillä karamoottorin sisäistä mekaanista päätyrajaa ei ole suunniteltu pysäyttämään pikavapautustoiminnon liikettä.

Miksi käyttökohteen selkänoja laskeutuu liian nopeasti?

Jos suositeltua jäähdytysaikaa ei noudateta aktivointien välillä, selkänojan laskeutuminen nopeutuu jokaisella aktivointikerralla. Jos karamoottori altistetaan ilmoitettua suuremmalle kuormalle, selkänoja laskeutuu nopeammin.

Miksi käyttökohteen selkänoja laskeutuu liian hitaasti?

Tämä voi johtua siitä, että karamoottorin kuorma on pieni, vaikkei käyttökohteen kuorma olekaan erityisen pieni (jos esimerkiksi sängyn takarungon kulma on jyrkkä). Tällöin vaimennin ei saata aktivoitua lainkaan tai aktivoituu epäsäännöllisesti.

Millä selkänojan vähimmäispainolla vaimennin aktivoituu?

Eri käyttökohteiden mekaanisten kinemaattisten ominaisuuksien ja karan nousukulmien vuoksi on mahdotonta määritellä rungolle asetettava vähimmäispaino, jolla vaimennin aktivoituu. Karamoottorin työntövoima voi sen sijaan toimia suuntaa-antavana arvona: vaimennin aktivoituu 750 – 1 300 N:n työntövoimalla.

Mikä aktivoi vaimennustoiminnon?

Vaimennin aktivoituu kiihdytysnopeuden ja karan (suuren) pyörimisnopeuden perusteella.

Siirtyykö pyörivä vaimennin karaa pitkin karamoottorin laajentuessa ja vetäytyessä? Onko sen liikkeen pituutta rajoitettu mekaanisesti? Pyöriikö se jatkuvasti karamoottorin liikkuessa?

Vaimennin on kiinnitetty karaan ja pyörii aina sen kanssa samalla nopeudella.

Kun iskuliikkeen nopeus kiihtyy riittävästi, vaimennustoiminto aktivoituu.

Vaimennustoimintoa ei ole rajoitettu mihinkään tiettyyn liikeradan kohtaan, vaan se voi aktivoitua missä vaiheessa tahansa.

Voiko kytkeytymispisteen säätää halutulle pituudelle iskunpituudella?

Tämä ei ole mahdollista. Kytkeytymispiste liittyy nopeuden hidastamiseen eikä iskunpituuden rajoittamiseen.

Mitä tapahtuu, jos vaimentimen kytkentämekanismi menee rikki?

Jos kytkentämekanismi rikkoutuu, karamoottorin muut toiminnot toimivat normaalisti, joten rikkoutuminen ei vaaranna käyttöturvallisuutta. Karamoottorista voi kuitenkin kuulua epätavallista ääntä, riippuen siitä, millä tavoin mekanismi on vaurioitunut.

Vaikuttaako vaimennustoiminto ratkaisun käyttöikään?

Ei. Vaimentimella varustetun QR-ratkaisun (pikavapautuksella) käyttöikä on sama kuin ilman vaimenninta.

Miksi vaimentimen aktivoituessa kuuluu napsahdus?

Tämä ääni on täysin normaali vaimentimen aktivoituessa. Vaimennin on suunniteltu liukukytkinperiaatteella, jossa sen vastuskuormaa siirretään kahden metalliosan välillä. Tämä aiheuttaa napsahduksen vaimentimen aktivoituessa.

Onko karamoottori LA40 QR Damper äänekkäämpi kuin karamoottori LA40 QR?

Vaimennustoiminto ei kasvata melutasoa LA40 QR -versioon verrattuna.

Vaimennustoiminnon aktivoituessa kuuluu hiljainen napsahdus. Jos kuorma on liian kevyt, vaimennustoiminto kytkeytyy pois käytöstä ja aktivoituu vasta, kun nopeus on riittävän suuri.

Vaimennustoiminnon aktivoituessa kuuluu aina napsahdus.

Onko LINAKilla 3D-malleja, joiden avulla karamoottorien toimintoja olisi helpompi visualisoida?

Kyllä; sisäiseen käyttöön. Saat lisätietoja tytäryhtiötäsi tukevalta teknisen myynnin sovellusinsinööriltä.

Tiedostot

LA40-esite

Katso tuotteen tiedot online-esitteestä tai lataa PDF-tiedosto.

LA40 QR Damper - pikavapautuksella mukavuutta

Vaimentimella varustettu LA40-pikavapautus parantaa hoitohenkilökunnan turvallisuutta ja lisää sängyssä lepäävien potilaiden mukavuutta.

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.

Ota yhteyttä