Ota yhteyttä meihin

 

Karamoottorien jarrut ja niiden merkitys teollisuuskoneissa


Täällä voit tutustua tarkemmin teollisuuskäyttöön tarkoitettujen lineaaristen karamoottorien erilaisiin jarrutustapoihin. Jarrua tarvitaan karamoottorin pitämiseen paikallaan silloin, kun virta on kytketty pois. Asiantuntijamme Hunter Stephenson antaa tällä videolla perustietoja aiheesta.

Mikä on jarrun tehtävä lineaarisissa karamoottoreissa?

Jarrun tehtävä lineaarisessa karamoottorissa on varmistaa, että karamoottori pysyy sille määritellyssä asennossa, kun virta sammutetaan. Karamoottorin jarrutus voidaan toteuttaa kolmella eri tavalla. Karamoottori voi olla itsepidättyvä, jolloin se ei tarvitse jarrua samassa asennossa pysymiseen virrankatkaisun jälkeen. Muussa tapauksessa karamoottoriin on lisättävä mekaaninen tai sähkökäyttöinen jarru. LINAK®-karamoottorit ovat joko itsepidättyviä tai niissä on jonkintyyppinen mekaaninen jarru.

Minkätyyppisiä mekaanisia jarruja karamoottoreissa käytetään?

  • Levyjarru: Levyjarru kiinnitetään tavallisesti suoraan karaan, ja jarruttaminen tapahtuu puristamalla levyjä yhteen karan ympärillä. Koska jarru on suoraan kosketuksissa karaan, jarru altistuu sekä suurelle voimalle että lämmölle. Tällaiset jarrut ovat kulutusosia, jotka suunnitellaan ja testataan karamoottorin käyttöiän mukaisesti. Jarrun paikka karassa on valittava karamoottorin asennusmittojen mukaisesti.

  • Yksitoiminen jarru: Yksitoimisen jarrun sisällä on jousi, joten jarru toimii vain yhteen suuntaan – joko työntäen tai vetäen. Tämäntyyppistä jarrua käytettäessä on määriteltävä etukäteen, käytetäänkö jarrua työntö- vai vetoliikkeessä.

  • Kaksitoiminen jarru: Kaksitoimiset jarrut ovat erittäin voimakkaita. Teollisuuskäyttöön suunnitelluissa LINAK®-karamoottoreissa käytetään tämäntyyppisiä jarruja, sillä karamoottorien suuri suorituskyky edellyttää jarruilta suurta itsepidättyvyyskykyä. Kaksitoimista jarrua käyttävät karamoottorit voivat liikkua molempiin suuntiin jarruttamatta, kunhan liikkeen tuottaa sähkömoottori. Jos kara muodostaa liikkeen kumpaan tahansa suuntaan, jarru aktivoituu ja pitää karamoottorin paikallaan.

Sähkökäyttöisten karamoottorien itsepidättyvyyskyky

Itsepidättyvyyskyky on yksi sähkökäyttöisten karamoottorien tärkeimmistä myyntivalteista, sillä se estää karamoottoria liikkumasta taaksepäin. LINAK®-karamoottorien tapauksessa itsepidättyvyyskyky tarkoittaa sitä, että karamoottori voi liikkua täydessä kuormituksessa täyden käyttöjakson verran, ja kun se pysäytetään, se liikkuu enintään yhden karan kierroksen verran, ennen kuin se lukitaan täysin paikalleen.

Karamoottorien itsepidättyvyyskykyyn vaikuttavat monet tekijät. Karan tyyppi, karamutteri, vaihteisto, jarru ja tasavirtamoottorin ohjaus ovat vain joitakin tärkeimpiä esimerkkejä tekijöistä, jotka vaikuttavat karamoottorin kykyyn kestää kuormitusta pysäytettynä.

Tiesitkö, että...?

Jarrun paikka karamoottorissa vaikuttaa tarvittavan jarrun kokoon ja jarruvoimaan.

Uusia karamoottoreita kehitettäessä mekaanisen jarrun voi sijoittaa vain tiettyihin paikkoihin. Se voi esimerkiksi olla karassa, vaihteiston yhteydessä tai suoraan moottorin rotaatioakselissa.

Mitä kauempana jarru on karasta, sitä vähemmän jarruvoimaa tarvitaan. Tällöin kuitenkin välys yleensä kasvaa. Nämä tekijät on otettava huomioon suunnittelussa.

Teoriassa olisi tehokkaampaa sijoittaa jarru karamoottorin moottorin ja vaihteiston välille, sillä tämä vähentäisi välystä, ja jarruvoimaa tarvittaisiin vain vähän.

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.

Ota yhteyttä