Ota yhteyttä meihin

 

Kytkinmekanismin toiminta teollisuuden sähkökäyttöisissä karamoottoreissa


Sähkökäyttöisen karamoottorin peruskomponentteja ovat moottori, vaihteisto ja kierrekara. Joskus karamoottorissa käytetään kuitenkin myös kytkinmekanismia. Tällä videolla asiantuntijamme Hunter Stephenson kertoo kytkimen merkityksestä teollisuuskäyttöön tarkoitetuissa karamoottoreissa sekä kytkimen toiminnasta LINAK® LA36 -karamoottorissa.

Kytkimen tehtävä lineaarisessa karamoottorissa

Karamoottorin kytkimellä on kaksi tehtävää:

  1. Se suojaa teollisuuskoneita ja karamoottoria.
  2. Sen avulla karamoottoria voidaan käyttää ilman ohjauselektroniikkaa.

Kytkin tekee teollisuuskäyttöön suunnitelluista sähkökäyttöisistä lineaarisista LINAK®-karamoottoreista monipuolisia ja helppoja integroida erilaisiin koneisiin. Kytkin voi karamoottorissa kestää ennen vapautumistaan noin 1,5–2-kertaisesti nimelliskuormituksensa nimellisnopeudella sekä työnnettäessä että vedettäessä.

Kytkin vapauttaa pyörimisliikkeen moottorista karaan ja vaihteeseen. On tärkeää muistaa, että tämä ei suojaa kovalta kuormitukselta karamoottorin ollessa sammutettuna. Kytkimen vapautusmekanismi toimii vain, kun moottori pyörii (eli kun se on käynnissä).

Miten kytkin toimii?

Kytkin vapautuu, kun vääntömomentti ylittää esiasetetun rajan. Näin käy, jos moottorin vääntömomentti kasvaa liikaa karamoottorin käytön aikana. Tällöin jousilevy ei kestä kuormaa ja kuulalaakerit työntyvät pois lovistaan.

Kytkin vapautuu, kun levyt kääntyvät liikettä luomatta.

Kun vääntömomentti laskee, kuulalaakerit palaavat paikoilleen ja vääntö muutetaan taas lineaariseksi liikkeeksi.

Tämä suojaa sekä karamoottoria että sen käyttökohdetta ylikuormitustilanteissa.

Onko IC-karamoottoreissa sisäänrakennettu kytkin?

Ei. Kytkin on tarpeeton osa sisäänrakennettua ohjauselektroniikkaa käyttävissä karamoottoreissa. IC Integrated Controller™ -ohjauselektroniikalla varustetuissa karamoottoreissa käytetään sen sijaan virtarajaa, jolla varmistetaan, että karamoottori pysähtyy automaattisesti esteen tai vastusta kohdatessaan. Virtarajojen tarkoituksena on suojata sekä käyttökohdetta että itse karamoottoria.

Tiesitkö, että...?

Karamoottorin kytkimellä on kaksi tehtävää. Ensinnäkin se suojaa teollisuuskoneita ja karamoottoria. Toiseksi se varmistaa, että karamoottoria voidaan käyttää ilman ohjauselektroniikkaa.

Kytkinmekanismilla varustettu lineaarinen karamoottori on erittäin monipuolinen, joten sitä on helppo hyödyntää erilaisissa laitteistoissa.

Kytkin suojaa karamoottoria ja käyttökohdetta ylikuormitustilanteissa katkaisemalla yhteyden pyörivän moottorin sekä vaihteen ja karan väliltä, kun vääntömomentti ylittää ennalta määritellyn rajan. Tämä turvaominaisuus liittyy moottorin pyörimisliikkeeseen ja toimii sen vuoksi ainoastaan silloin, kun karamoottori on käynnissä. Jos haluat lisätietoja kytkimen toiminnasta, katso yllä oleva video.

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.

Ota yhteyttä