Ota yhteyttä meihin

 

Näin eri vaihteistotyypit vaikuttavat teollisuuskäyttöön tarkoitettujen karamoottorien suorituskykyyn


Katso, miten vaihteet vaikuttavat sähkökäyttöisten karamoottorien suorituskykyyn, ja miten ne varmistavat karamoottorin optimaalisen suorituskyvyn. Tutustu muovi- ja teräsvaihteiden kestävyyteen ja ominaisuuksiin teollisuuskäyttöön tarkoitetuissa karamoottoreissa.

Lineaarisissa karamoottoreissa käytettävät vaihteet

Sähkökäyttöisille lineaarisille karamoottoreille on monenlaisia vaihteita, mutta teollisuuden karamoottoreissa käytetään yleensä muovi- tai teräsvaihteita. Kummastakin vaihdetyypistä on rakenteeltaan erilaisia versioita:

  • Lieriöhammasvaihteissa on suorat hampaat. Lieriöhammasvaihteiden hyötysuhde on suuri – korkeissakin lämpötiloissa. Suurella hyötysuhteella on kuitenkin hintansa, sillä tämäntyyppisillä vaihteilla on muita korkeampi äänitaso.

  • Vinohampainen lieriövaihde on hyvä vaihtoehto, jos käyttökohteessa tarvitaan tasaista käyntiä ja hiljaista käyttöääntä. Näillä vaihteilla on kuitenkin pienempi hyötysuhde kuin lieriöhammasvaihteilla, ja niissä vaihteiston akselin aksiaalivoima tuottaa lämpöä, mikä on otettava huomioon karamoottorin suunnittelussa.

  • Kierukkavaihteissa melua voidaan vähentää kasvattamalla välityssuhdetta ennen karamoottorin käynnistämistä. Välityssuhteen kasvattaminen vastaa halkaisijaltaan suuremman hammaspyörän käyttöä. Muovisilla kierukkavaihteilla on yleensä pieni tehokkuus, sillä ne ovat tavallisesti itsepidättyviä. Jos itsepidättyvyyskykyä on kasvatettava, ratkaisuun on joissakin tapauksissa lisättävä jarru.

  • Planeettavaihteisto muodostuu suuressa hammaspyörässä pyörivistä pienemmistä hammasrattaista. Tällaiset vaihteistot ovat tavallisesti erittäin kestäviä ja suorituskykyisiä, sillä niissä voima jakautuu tasaisesti hammasrattaiden välille. Näissä vaihteistoissa on suuri välityssuhde ja ne ovat kompakteja, joten niitä käytetään usein teollisuuskäyttöön suunnitelluissa karamoottoreissa.

Muovi- ja teräsvaihteiden suurimmat erot

Kaikilla vaihteistotyypeillä on omat hyvät ja huonot puolensa.

Muovivaihteiden tehokkuus on yleensä teräsvaihteita alhaisempi, ja ne ovat teräksisiä herkempiä korkeille lämpötiloille. Jos karamoottoria käytetään sen rajoitusten mukaisesti esimerkiksi ajamalla se aina päätyrajaan asti tai välttämällä sen mekaanista estämistä, vaihteiden materiaali ei kärsi eikä näin ollen vaikuta haitallisesti karamoottorin suorituskykyyn ja kestoikään.

Muovivaihteet soveltuvat hiljaisen käyttöäänensä vuoksi hyvin käyttöympäristöihin ja kohteisiin, joissa melutasolla on merkitystä.

Teollisuuskäyttöön tarkoitettuja karamoottoreita voidaan käyttää ankarissa olosuhteissa, joissa niiden on kestettävä raskaita kuormia, korkeaa käyttöastetta ja korkeita lämpötiloja. Näissä tapauksissa teräsvaihteistot, kuten hammaspyörä- ja planeettavaihteistot, tarjoavat karamoottorin suorituskyvyn tarvitseman kestävyyden ja tehokkuuden. Teräsvaihteita eivät rajoita kiinteät käyttöasterajoitukset, sillä karamoottorin liikkeestä muodostuva lämpö ei juuri koskaan nouse niin korkeaksi, että se vaurioittaisi vaihteiden materiaalia.

Tästä huolimatta useimmissa teollisuuskäyttöön tarkoitetuissa LINAK®-karamoottoreissa käyttöaste on säädetty 20 prosenttiin, jotta syntyvä lämpö ei vaikuttaisi karamoottorin muihin osiin.

Tiesitkö, että...?

Lineaarisissa karamoottoreissa on yleensä yksi moottoriin ja karaan yhdistetty vaihde. Tällöin kuormaa ja nopeutta voidaan säädellä karan nousukulmaa muuttamalla. Jos karan ja moottorin väliin lisätään toinen vaihde, suorituskykyä voi säätää vielä enemmän samalla karamoottorityypillä.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että karamoottoria valittaessa tehokkuus saadaan kertomalla tarvittava kuorma ja nopeus keskenään. Näin saat hyvän kuvan siitä, minkätyyppisen karamoottorin yrityksesi tarvitsee.

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.

Ota yhteyttä