Kaikilla vaihteistotyypeillä on omat hyvät ja huonot puolensa.
Muovivaihteiden tehokkuus on yleensä teräsvaihteita alhaisempi, ja ne ovat teräksisiä herkempiä korkeille lämpötiloille. Jos karamoottoria käytetään sen rajoitusten mukaisesti esimerkiksi ajamalla se aina päätyrajaan asti tai välttämällä sen mekaanista estämistä, vaihteiden materiaali ei kärsi eikä näin ollen vaikuta haitallisesti karamoottorin suorituskykyyn ja kestoikään.
Muovivaihteet soveltuvat hiljaisen käyttöäänensä vuoksi hyvin käyttöympäristöihin ja kohteisiin, joissa melutasolla on merkitystä.
Teollisuuskäyttöön tarkoitettuja karamoottoreita voidaan käyttää ankarissa olosuhteissa, joissa niiden on kestettävä raskaita kuormia, korkeaa käyttöastetta ja korkeita lämpötiloja. Näissä tapauksissa teräsvaihteistot, kuten hammaspyörä- ja planeettavaihteistot, tarjoavat karamoottorin suorituskyvyn tarvitseman kestävyyden ja tehokkuuden. Teräsvaihteita eivät rajoita kiinteät käyttöasterajoitukset, sillä karamoottorin liikkeestä muodostuva lämpö ei juuri koskaan nouse niin korkeaksi, että se vaurioittaisi vaihteiden materiaalia.
Tästä huolimatta useimmissa teollisuuskäyttöön tarkoitetuissa LINAK®-karamoottoreissa käyttöaste on säädetty 20 prosenttiin, jotta syntyvä lämpö ei vaikuttaisi karamoottorin muihin osiin.