Ota yhteyttä meihin
Choose your preferred language

I/O™-karamoottorin vianmääritys

LINAK® tietää, miten tärkeää korkea toiminta-aika on, ja miten nopeasti toimimaton karamoottori on voitava korjata tai vaihtaa.

 

Actuator Connect™ -konfigurointiohjelmistoa käyttävä työasema ja LA36-karamoottori.

Vaikka LINAK-karamoottorit onkin suunniteltu mahdollisimman intuitiivisiksi, niiden käytön aikana voi herätä kysymyksiä.

Karamoottorien vianmäärityksen ei tulisi olla monimutkaista, joten LINAK antaa ratkaisuehdotuksia tavallisimpiin ongelmiin. Seuraavassa oppaassa mainitaan ongelmien tavallisimmat syyt ja kerrotaan, miten ne voidaan ratkaista.

Jos et löydä kysymykseesi vastausta seuraavista osioista, pyydä teknistä tukea paikallisesta LINAK-tytäryhtiöstä.

 
 

Haluatko lisätietoja I/O™-karamoottoreistamme tai muista rajapintaliittymistämme?
Tiimimme vastaa mielellään kaikkiin teknisiin kysymyksiin.

Ota yhteyttä jo tänään

 
 

Silmämääräinen tarkastus – tilan merkkivalo

Karamoottori voidaan varustaa läpinäkyvällä liittimellä ja merkkivalolla. Näin ongelmia voidaan diagnosoida yksinkertaisesti silmämääräisellä tarkastuksella.

Merkkivalon väri voi vaihdella karamoottorin tilan mukaisesti:

·

Vihreä: OK

 

·

Punainen: ei toimi (sisäisten virheiden vuoksi)

 

·

Keltainen: ei toimi (ulkoisten virheiden vuoksi)

 

·

Sininen: Bluetooth®-yhteys

 
 

Merkkivalon avulla voidaan nopeasti selvittää, toimiiko karamoottori normaalisti vai onko tapahtunut jokin virhe, joka vaatii lähempää tarkastelua.

Paitsi että merkkivalo ilmaisee karamoottorin tilan, sitä voidaan käyttää myös Bluetooth®-yhteydellä Actuator Connect™ -konfigurointityökalussa yhdistetyn karamoottorin tunnistamiseen.

Jos merkkivalo ei syty, tarkista virtajohto ja virtalähde virheellisten liitäntöjen ja vaurioiden varalta.

I/O™ Basic -karamoottoreissa ei ole merkkivaloa.

 

VIRHEKOODIT LÄHETETÄÄN SUORAAN PLC-OHJAUSJÄRJESTELMÄÄN

Niihin käyttökohteisiin, joissa käyttökatkoksia ei saa olla, LINAK tarjoaa mahdollisuuden tarkistaa karamoottorin tilan digitaalisesti helposti tulkittavien virhekoodien avulla.

Digitaalisen lähtösignaalin kautta voidaan lukea eri virhekoodeja.

Karamoottori lähettää 10 sekunnin sisällä tietyn määrän pulsseja ohjausyksikölle (PLC:lle) virheen tyypin mukaisesti ja seuraavassa taulukossa näytettyä mallia noudattaen.

Järjestelmän nopea vianmääritys ja ongelmien ratkaisuehdotukset säästävät aikaa ja vähentävät komponenttien tarpeettomia vaihtoja.

 
 

Merkkivalo

Pulssien määrä
(10 sekunnissa)

Virhe

Ratkaisuehdotukset


 

0

Ei virhettä

Merkkivalo on vihreä, kun karamoottori on täydessä toimintakunnossa ja signaali jatkuvasti matalalla tasolla. Jos merkkivalon väri vaihtuu tai pulssien määrä muuttuu, järjestelmässä saattaa olla toimintahäiriö.


 

1

Ylikuormitusvirta
(ulkoinen virhe)

Karamoottori on pysähtynyt virran ylikuormituksen vuoksi. Poista mahdolliset esteet ja aja karamoottoria vastakkaiseen suuntaan.


 

2

Laitteisto
(sisäinen syy virheelle)

Karamoottori on havainnut sisäisen laitteistovirheen. Käynnistä järjestelmä uudelleen tai alusta karamoottori. Jos laitteistovirhe ei ratkea, pyydä ohjeita paikallisesta LINAK-tytäryhtiöstä.


 

3

Lämpötila
(ulkoinen syy virheelle)

Karamoottori on sammutettu korkean lämpötilan vuoksi. Alenna ympäristön lämpötilaa tai säädä käyttöaste oikealle alueelle. Varmista myös, että kuorma ei ylitä karamoottorin suurinta nimelliskuormaa.


 

4

Ylijännite
(ulkoinen syy virheelle)

Syöttöjännite on liian suuri, joten karamoottori on pysähtynyt. Tarkista, että virtalähde vastaa karamoottorin nimellisjännitettä.


 

5

Alijännite
(ulkoinen syy virheelle)

Syöttöjännite on liian alhainen, joten karamoottori on pysähtynyt. Tarkista, että virtalähde vastaa karamoottorin nimellisjännitettä ja tyypillistä virankulutusta. Varmista myös, että kaapelit ovat riittävän paksuja, jottei jännitehäviötä syntyisi.


 

6

Analoginen tulosignaali kantoalueen ulkopuolella
(ulkoinen virhe)

Karamoottorin käytön analoginen tulosignaali (servokäyttö tai proportionaaliohjaus) on kantoalueen ulkopuolella. Varmista, että valittu signaalityyppi on kantoalueella.


 

7

Asento ei muutu
(sisäinen syy virheelle)

Karamoottorin sisäinen hall-anturi ei ole vastaanottanut pulsseja yli 1,5 sekuntiin. Tämä voi olla merkki moottorin sakkaamisesta. Käynnistä järjestelmä uudelleen tai alusta karamoottori. Jos virhe ei ratkea, pyydä ohjeita paikallisesta LINAK-tytäryhtiöstä.


 

8

Käynnistyssignaali ohitettu
(ulkoinen syy virheelle)

Karamoottori on tahattomien liikkeiden välttämiseksi ohittanut käynnistyssignaalin uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Poista käynnistyssignaali ja yritä uudelleen.


 

9

Sijaintitietojen alustaminen ei onnistu
(sisäinen virhe)

Karamoottori on havainnut sisäisen virheen, jonka vuoksi sijaintitietoja ei voida alustaa. Käynnistä järjestelmä uudelleen tai alusta karamoottori uudelleen. Jos alustusvirhe ei ratkea, pyydä ohjeita paikallisesta LINAK-tytäryhtiöstä.


 

10

Parallel-käynnistys
(ulkoinen syy virheelle)

Rinnakkaisjärjestelmä on havainnut käynnistyksen yhteydessä, että karamoottorien määrä on virheellinen. Tarkista asetukset Actuator Connect -konfigurointityökalussa (kaikkien karamoottorien asetusten on oltava samat) tai tarkista rinnakkaiskäytön violetin ja valkoisen johtimen liitännät.


 

11

Parallel käytössä
(sisäinen syy virheelle)

Jos jokin rinnakkaiskäytössä olevista karamoottoreista irrotetaan virtaa sammuttamatta, järjestelmä ilmoittaa, että karamoottorien määrä on virheellinen. Varmista, että rinnakkaiskäytössä olevia karamoottoreita on sama määrä kuin rinnakkaiskäytön asetuksissa.


 

12

BLDC-moottori
(sisäinen syy virheelle)

Karamoottori on havainnut virheen hiiliharjattoman BLDC-moottorin ohjauksessa. Käynnistä järjestelmä uudelleen tai alusta karamoottori. Jos virhe ei ratkea, pyydä ohjeita paikallisesta LINAK-tytäryhtiöstä.


 

13

Päätyrajakytkin
(sisäinen virhe)

Päätyrajakytkimet toimivat odottamattomalla tavalla. Esimerkki: Molemmat päätyrajakytkimet ovat olleet samanaikaisesti aktivoituina yli 100 ms. Tee alustus käyttämällä karamoottoria täysin ulos- ja sisäänajettuna.


 

14

Rinnakkaistiedonsiirto
(sisäinen virhe)

Virhe sisäisessä rinnakkaismuotoisessa tiedonsiirrossa. Yli 5 tiedonsiirtovirhettä 500 ms:n aikana. Tarkasta johdinliitännät ja käynnistä koko kokoonpano uudelleen.


 

15

Rinnakkaisajojärjestelmä pysähtynyt
(ulkoinen virhe)

Yksi tai useampi karamoottori ei voi noudattaa pysähtymiskomentoa. Isäntäkaramoottori antaa pysähtymiskomennon (Stop) muille yhdistetyille karamoottoreille. Poista virhe lähettämällä virheenpoistokomento (Clear error). Jos virhe jatkuu, tarkasta laite ja johdinliitännät ja käynnistä koko kokoonpano uudelleen.


 

25
(jatkuva)

Sijaintitieto menetetty
(sisäinen virhe)

Karamoottori ei pysty seuraamaan asentoaan. Alusta karamoottori ohjaamalla se ensin täysin sisään ja sen jälkeen ulos yli 35–70 mm:n iskunpituudelle.


 

Lisää virhekoodeja

 

Karamoottorin alustaminen

Karamoottori kannattaa yleensä alustaa säännöllisesti, jotta sen asemointi pysyisi mahdollisimman tarkkana. Prosessi auttaa myös ratkaisemaan virheviestejä aiheuttavia yksinkertaisia ongelmia.

Aloita I/O-karamoottorin alustaminen ohjaamalla se ensin täysin sisään. Ohjaa karamoottori sen jälkeen zero-point-alustusalueen yli (vähintään yli 70°mm:n pituudelle) ulospäin – mieluummin pehmeällä liikkeellä ja tasaisella nopeudella.

 
 

Yhdistäminen tietokoneeseen

Yhdistä karamoottori Bluetooth®-yhteydellä tai kaapelilla LINAK Actuator Connect -konfigurointityökaluun ja tarkista ohjelmasta karamoottorin tila ja ongelmien ratkaisuehdotukset.

Jos karamoottori ilmoittaa virheistä, näet, mikä virhe on aiheuttanut pysähtymisen. Käytettävissä olevat tila- ja diagnostiikkatiedot voivat auttaa vähentämään tuotantokatkoksia.

Virhelokissa on yhteenveto karamoottorin viidestä viimeisimmästä virheestä sekä tieto siitä, kuinka monta kertaa peräkkäin kukin virhe on tapahtunut. Tiedoissa on aikaleima, jota voi verrata karamoottorin kokonaiskäyttöaikaan.

Tietojen pohjalta voidaan havaita kaavamaisuuksia ja selvittää yleinen vianaiheuttaja.

 
 

Actuator Connect™- ohjelmiston kuvake

Sisäänrakennettua IC Integrated Controller™ ohjauselektroniikkaa käyttävät LINAK®-karamoottorit ovat monikäyttöisiä ja helposti mukautettavissa asiakkaan vaatimuksiin ja tarpeisiin. Konfiguroi yrityksesi karamoottori intuitiivisella Actuator Connect™ -konfigurointityökalulla.

Lataa Actuator Connect -konfigurointityökalun uusin maksuton versio täältä.

 
 

Parallel-toiminnon vianmääritys

Rinnakkaisjärjestelmä valvoo kaikkien siihen kuuluvien karamoottorien tilaa jatkuvasti. Jos karamoottori ei pysty seuraamaan sijaintiaan, rinnakkaisjärjestelmä siirtyy palautustilaan ja alustaa itsensä. Tällöin järjestelmä toimii tavallista hitaammin (50 %:n nopeusasetuksella) käynnistyssignaalia käytettäessä (täyden iskunpituuden verran molempiin suuntiin).

Jos järjestelmää ei voida käyttää palautustilassa, jatka vianetsintää seuraavasti:

  1. Tarkista kaapelit, virtalähde ja karamoottorien väliset tiedonsiirtosignaalit.
    • Tarkista karamoottorien merkkivalojen väristä, mikä karamoottoreista on pysäyttänyt järjestelmän.
  2. Yhdistä merkkivalon viallisiksi ilmoittamat karamoottorit Actuator Connect -konfigurointityökaluun ja tarkista niiden tila, jotta näkisit, miksi järjestelmä pysähtyi.
    • Alusta karamoottori manuaalisesti Actuator Connect -konfigurointityökalun avulla (karamoottori on ensin irrotettava rinnakkaisjärjestelmästä tai sitä on käytettävä ilman muita järjestelmän karamoottoreita).
    • Jos alustus korjaa sisäisen tai ulkoisen virheen, karamoottoria voidaan taas käyttää rinnakkaisjärjestelmässä.
 
 

Jatkuuko ongelma edelleen? Ota yhteyttä paikalliseen LINAK-tytäryhtiöön.

Miksi karamoottori ei näy Actuator Connect™ -ohjelmassa, vaikka virtajohto on kytkettynä?

Bluetooth® Low Energy -antenni on asennettu karamoottorin alumiinikotelon sisällä olevalle piirilevylle (PCB). Kotelo vaimentaa signaalia merkittävästi, joten on käytettävä signaalikaapelia. Signaalikaapelissa on erillinen johdin, joka vahvistaa Bluetooth Low Energy -signaalia. Jos kaapelia ei käytetä, karamoottori ei pysty muodostamaan yhteyttä ongelmitta. Liitä signaalikaapeli karamoottoriin, jotta se näkyisi Actuator Connect -konfigurointityökalun laiteluettelossa.

Bluetooth®-sanamerkki ja -logot ovat Bluetooth SIG Inc:n omistamia rekisteröityjä tavaramerkkejä, joita LINAK® käyttää lisenssillä.

Tiedostot

I/O™-rajapintaliittymän käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan I/O™-rajapintaliittymää käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.

Ota yhteyttä