Karamoottorit

LA37

Erittäin voimakas lineaarinen karamoottori, joka tuottaa liikettä luotettavasti ankarimmissakin olosuhteissa. Sisältää LINAKin sisäänrakennetun ohjauselektroniikan (IC) ja soveltuu erinomaisesti vaativiin ulkoilmaolosuhteisiin.

LA37

Vaativat käyttökohteet edellyttävät kestäviä karamoottoriratkaisuja. LA37-karamoottori on suunniteltu erityisesti vaativiin käyttökohteisiin ankarissa olosuhteissa, joissa tarvitaan suurta nostotehoa ja pitovoimaa.

LA37 edustaa tunnettua LINAK-laatua, joka on huoltovapaa ja jonka elinikä on pitkä.

  • Enimmäistyöntövoima: 15 000 N
  • Enimmäisnopeus: 3,5 mm/s
  • Vaihtoehto: Sivukiinnitys

LA37 on saatavana seuraavilla vaihtoehdoilla: IC Basic, IC Advanced, LINbus, Modbus ja Parallel sekä kaksi CAN-väyläprotokollaa, CAN SAE J1939 ja CANopen. Lisäksi monet näistä vaihtoehdoista ovat PLUS+1-yhteensopivia.

Lisätietoja sisäänrakennetusta ohjauselektroniikasta (IC).

LA37, LA36 ja LA35 MODBUS -esitteet

Katso tuotteen tiedot online-esitteestä tai lataa PDF-tiedosto.

LA37-tuote-esite

Katso tuotteen tiedot verkkolehdestä tai lataa PDF-tiedosto

LA37-karamoottorin käyttöohje

Tässä käyttöohjeessa kuvataan, kuinka voit asentaa, käyttää ja ylläpitää LINAK LA37 -karamoottoria.

Esitteet

 

Focus on construction

Kun vaaditaan suorituskykyä ankarissa ja vaativissa ympäristöissä, LINAKin karamoottorit kestävät olosuhteet myös järeissä maanrakennuskoneissa.

Focus on solar tracking

Tämä tuoteluettelo antaa yleiskuvan aurinkopaneeleihin sopivista karamoottoreista, joiden suunnittelussa LINAK on huomioinut kaikki mahdolliset haasteet.

Move for the future

Lue IC-karamoottoreiden liikkeen mahdollisuuksista tulevaisuuden käyttökohteissa.

TECHLINE-tuotevalikoima

Tutustu kestäviin ja voimakkaisiin TECHLINE-tuotteisiin. Rakennettu kestämään kovaa käyttöä ja ankaria olosuhteita.

Miten lineaariset karamoottorit toimivat?

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit ovat yleinen lineaaristen karamoottoreiden tyyppi. Niissä on kolme pääkomponenttia: kara, moottori ja vaihteet. Moottori voi voimavaatimusten ja muiden valintaan vaikuttavien tekijöiden mukaisesti olla joko vaihto- tai tasavirtainen.

Kun käyttäjä lähettää moottorille signaalin ohjaimella, joka voi olla pelkkä painike, moottori muuntaa sähköenergian mekaaniseksi pyörittämällä karaan kytkettyjä vaihteita. Tämän johdosta kara pyörii ja karamutteri ja männänvarsi siirtyvät karamoottorille lähetetyn signaalin mukaisesti joko ulos- tai sisäänpäin.

Perussääntönä on, että suuri kierteiden määrä ja pieni karan nousukulma saavat aikaan hitaan liikkeen ja tavallista suuremman nostovoiman. Pienemmällä kierteiden määrällä ja suuremmalla karan nousukulmalla taas voidaan nostaa kevyempiä kuormia nopeasti.

 
Actuator Academyn logo karamoottoritekniikasta

Tutustu Actuator Academy™ -osioon
Katso, mikä tekee karamoottoreista ihanteellisia teollisuuskäyttöön, ja lue lisää niiden taustalla toimivasta teknologiasta.

Tervetuloa LINAK Actuator Academy™ -osioon

 

Minkätyyppisiä sähkökäyttöisiä lineaarisia karamoottoreita on saatavilla?

Sähkökäyttöisiä lineaarisia karamoottoreita on hyvin monentyyppisiä ja -kokoisia. Pienimmät mallit on suunniteltu pieniin ja ahtaisiin käyttökohteisiin, kuten pyörätuoleihin, kun taas suurimmilla ja voimakkaammilla malleilla voidaan siirtää hyvin painaviakin kohteita – vaikkapa pyöräkuormaajan koneluukkua. Erikokoisten ja -voimaluokiltaan sähkökäyttöisten karamoottoreiden lisäksi saatavilla on myös muotoilultaan hyvin erilaisia malleja.

Alkuperäisessä mallissa on vaihde- ja karaprofiilin ulkopuolinen moottorikotelo. Ahtaissa käyttökohteissa käytetään inline-karamoottoreita, jotta moottori voitaisiin pitää profiilin sisällä. Työpöydissä ja joissakin lääketieteellisissä laitteissa käytetään nostopilareita, joissa on inline-moottorikotelo, ja saatavilla on sekä kaksi- että kolmiosaisia vaihtoehtoja.

LINAK on jo siitä lähtien, kun sen perustaja ja toimitusjohtaja Bent Jensen kehitti ensimmäisen sähkökäyttöisen lineaarisen karamoottorinsa vuonna 1979, kehittänyt uusia karamoottoreita ja niiden taustalla toimivaa tekniikkaa eri toimialoilla käytettävien laitteiden säätötoimintojen parantamiseksi.

LINAK suunnittelee ja valmistaa monentyyppisiä lineaarisia karamoottoreita ja nostopilareita, joiden nopeudet, iskunpituudet ja tehot vaihtelevat käyttökohteiden mukaisesti. LINAK-karamoottorit – kompaktista LA20-inline-karamoottorista aina lujatekoiseen LA36:een – on kehitetty sulautumaan saumattomasti lähes mihin tahansa käyttökohteeseen.

Karamoottoreiden mukautusvaihtoehtoja eri käyttökohteisiin on lähes rajattomasti, mikä laajentaa LINAKin kattavaa tuotevalikoimaa vielä entisestään.

LINAK-tuotteet

Mikä lineaarinen karamoottori on?

Lineaarinen karamoottori on laite tai kone, joka muuntaa moottorin pyörivän liikkeen lineaariseksi (ja suoraksi). Tämä voidaan tehdä joko sähkökäyttöisillä vaihto- ja tasavirtamoottoreilla tai hydrauliikan ja pneumatiikan avulla.

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit ovat tavallisesti suosituin vaihtoehto käyttökohteisiin, joissa tarvitaan tarkkoja ja sujuvia liikkeitä. Lineaarisia karamoottoreita käytetään kaikenlaisissa kohteissa, joissa tarvitaan voimakkaita kallistus-, nosto-, veto- tai työntötoimintoja.

LINAKin liiketoiminta-alueet

 

Move on – go electric!

Lue karamoottoriratkaisujen eduista hydraulisiin järjestelmiin verrattuna.

Verkkoesite

 

Mihin tarkoituksiin lineaarisia karamoottoreita käytetään?

Karamoottoreita on kaikkialla – kodeissa, toimistoissa, sairaaloissa, tehtaissa, maatiloilla ja monissa muissa paikoissa. Sähkökäyttöiset karamoottorimme tuovat liiketoimintoja kotien ja toimistojen kalusteisiin, kuten työpöytiin, keittiökalusteisiin, sänkyihin ja sohviin. Sairaaloissa ja terveyskeskuksissa karamoottoreilla lisätään liiketoimintoja sairaalasänkyihin, potilasnostimiin, leikkauspöytiin ja moniin muihin laitteisiin ja kalusteisiin.

Teollisuudessa ja ankarissa olosuhteissa sähkökäyttöisillä lineaarisilla karamoottoreilla voidaan korvata esimerkiksi maataloudessa, maanrakennusteollisuudessa ja teollisuusautomaatiolaitteissa käytetyt hydrauliset ja paineilmakäyttöiset ratkaisut.

LINAKin liiketoiminta-alueet

Miksi lineaarisia karamoottoreita kannattaa käyttää?

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit parantavat laitteiden tehokkuutta, ja niiden erilaisten säätömahdollisuuksien ja lisävarusteiden avulla käyttäjät voivat hallita laitteiden liiketoimintoja tavallista tarkemmin. Sähkökäyttöisiä lineaarisia karamoottoreita voidaan säätää esimerkiksi käsiohjaimilla, jalkakytkimillä, pöytäohjaimilla, tietokoneohjelmistoilla tai mobiilisovelluksilla.

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit eivät tarvitse letkuja, öljyä tai venttiilejä, joten niitä ei myöskään tarvitse huoltaa ja ne ovat turvallisia käyttää. Lisäksi korkealaatuiset sähkökäyttöiset karamoottorit testataan perusteellisesti ääriolosuhteiden ympäristöissä. Näin varmistetaan, että karamoottori toimii kaikissa tilanteissa. Karamoottorit ja niiden lisävarusteet on myös suunniteltu helposti asennettaviksi mitä erilaisimpiin käyttökohteisiin.

Tarkkoja liiketoimintoja voidaan näin ollen lisätä vaivattomasti sinne, missä niitä tarvitaankin. Sähkökäyttöisyyden ansiosta käyttökohteisiin voidaan lisätä myös erilaisia älykkäitä ominaisuuksia, kuten CAN-väylä (LINAK-karamoottoreiden ohjaukseen voidaan käyttää CAN SAE J1939- tai CANopen-protokollaa). Sisäänrakennettua ohjauselektroniikkaa (IC) hyödyntävät ratkaisut tuovat käyttökohteisiin erilaisia takaisinkytkentävaihtoehtoja, virtuaalirajat, pehmeät käynnistys- ja pysäytysrampit, virtarajoitukset ja nopeudensäädön.

CAN bus - Näin voit tarkistaa, mikä CAN bus -versio sinulla on

Tällä hetkellä LINAK® toimittaa karamoottoreita kahdella eri CAN bus -ohjelmistoversioilla: v1.x ja v3.x.

Karamoottorin version tarkistus LINAK BusLink -ohjelmistolla
Tarkista ohjelmistoversio yhdistämällä karamoottori BusLink-ohjelmistoon. Kun karamoottori on yhdistetty, avaa Connection Information -välilehti. Alla olevassa esimerkissä LA36 CAN bus -karamoottorin versio on 3.0.

Lisätietoja on CAN bus -käyttöoppaan BusLink service interface -luvussa.

BusLink-versio 3.0
 
 

Miten 1.x- ja 3.x-versiot eroavat toisistaan?
CAN bus v3.0:ssa on useita uusia toimintoja, kuten laitteisto-osoitteet, dynaaminen nopeussäätö, pehmeän käynnistyksen ja pysäytyksen komennot sekä entistä parempi yhteensopivuus (125 kbps, 250 kbps, 500 kbps ja Autobaud).
Huomaathan, että pehmeä käynnistys ja pysäytys on nyt määritettävä CAN bus -komennoksi (versiossa 3.x). Jos arvo on 0, pehmeä käynnistys ja pysäytys eivät ole käytössä. Jos arvoksi määritetään 251, järjestelmä käyttää karamoottorin tehdasasetuksia. Mikä tahansa arvo niiden väliltä määrittää nopeuden nostamiseen käytettävän ajan.

Lisätietoja on CAN bus -käyttöoppaan Communication-luvussa.

BusLink-pikaopas
Oppaassa kerrotaan, miten karamoottorin BusLink-ohjelmaa käytetään BusLink-kuvaketta klikkaamalla.
BusLink logo

Rinnakkaiskäyttöinen IC-karamoottorijärjestelmä: Karamoottorin lisääminen, poistaminen ja vaihtaminen

Rinnakkaiskäyttöisen IC™-karamoottorin lisääminen, poistaminen ja vaihtaminen karamoottorijärjestelmässä

Karamoottorin lisääminen tai poistaminen:

  1. Yhdistä kaikki karamoottorit BusLink-ohjelmistoon ja aseta rinnakkaisjärjestelmässä käytettävien karamoottoreiden määrä.
  2. Alusta järjestelmä ennen sen käyttöönottoa.

Karamoottorin vaihtaminen:

  1. Sammuta järjestelmä ja vaihda karamoottori.
  2. Käynnistä järjestelmä, jolloin uusi karamoottori siirtyy automaattisesti muiden karamoottoreiden kanssa samaan paikkaan.

Lisätietoja rinnakkaiskäyttöisen IC-järjestelmän alustamisesta: Rinnakkaiskäyttöisen IC™-karamoottorijärjestelmän alustaminen.

Rinnakkaiskäyttöinen IC-karamoottorijärjestelmä: Järjestelmän alustaminen

Rinnakkaiskäyttöisen IC™-karamoottorijärjestelmän alustaminen

Järjestelmä voidaan alustaa kahdella eri tavalla:

  1. Anna järjestelmän alustaa itsensä palautustilassa, jossa karamoottorit käynnistetään ja sammutetaan automaattisesti 2 000 ms:n välein koko iskunpituuden matkalta.
  2. Alusta järjestelmä manuaalisesti BusLink-ohjelmistolla. Riittää, että alustetaan ainoastaan se karamoottori jonka paikkatiedot ovat hävinneet, ajamalla sitä yhteen suuntaan mekaaniseen päätyrajaansa asti.

Lisätietoja rinnakkaiskäyttöisen IC-järjestelmän vianetsinnästä: Rinnakkaiskäyttöisen IC™-karamoottorijärjestelmän vianetsintä.

Rinnakkaiskäyttöinen IC-karamoottorijärjestelmä: Järjestelmän vianetsintä

Rinnakkaiskäyttöisen IC™-karamoottorijärjestelmän vianetsintä

Jos karamoottorin paikkatieto on hävinnyt, rinnakkaisjärjestelmä siirtyy palautustilaan ja alustaa itsensä. Jos järjestelmää ei voida käyttää palautustilassa, jatka vianetsintää seuraavasti:

  1. Tarkista johdot, virransyöttö ja karamoottoreiden väliset tiedonsiirtosignaalit
  2. Yhdistä kaikki karamoottorit BusLink-ohjelmistoon ja tarkista virhekoodit, jotta tietäisit, mikä karamoottoreista on pysäyttänyt järjestelmän.

Jos kyseessä on ylijännitteestä johtuva virhe, käynnistä järjestelmä uudelleen ja aja vastakkaiseen suuntaan.

Jos järjestelmä on rekisteröinyt jonkin seuraavista virhekoodeista, karamoottori on vaihdettava: H-sillan (H-bridge fault), hakkurivirtalähteen (switch mode power supply fault) tai hall-anturin vika (hall sensor failure).

Jatkuuko ongelma edelleen? Ota yhteyttää paikalliseen LINAK®-tytäryhtiöön.

Tietoja rinnakkaiskäyttöisen IC-järjestelmän alustamisesta: Rinnakkaiskäyttöisen IC™-karamoottorijärjestelmän alustaminen.

 

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.