Adjust movement (liikkeen hallinta)
Lineaaristen liikkeiden sisällyttäminen yrityksesi tuotteisiin on nyt helpompaa kuin koskaan.
Adjust movement tuo ratkaisuun joustavuutta erilaisten hallintaominaisuuksien, virtuaalirajojen ja nopeudensäätömahdollisuuksien muodossa. Kaikki tämä sisältyy LINAK® I/O™ -rajapintaliittymään yhtenä monista vaihtoehdoista, jotka voidaan lisätä karamoottoriin tavallista älykkäämpien lineaaristen liikkeiden tuomien etujen hyödyntämiseksi.
Alla on yhteenveto Adjust movement -toiminnon ominaisuuksista. Kaikki nämä voidaan konfiguroida Actuator Connect™ -konfigurointityökalullamme.
Sisäänrakennettua IC Integrated Controller™ ohjauselektroniikkaa käyttävät LINAK®-karamoottorit ovat monikäyttöisiä ja helposti mukautettavissa asiakkaan vaatimuksiin ja tarpeisiin. Konfiguroi yrityksesi karamoottori intuitiivisella Actuator Connect™ -konfigurointityökalulla.
Lataa Actuator Connect -konfigurointityökalun uusin maksuton versio täältä.
Karamoottorin hallinta ja säädöt
– erilaisilla tuloliitäntävaihtoehdoilla ja nopeusasetuksilla
LINAK tarjoaa erilaisia hallintamahdollisuuksia karamoottorien säätötoiminnoille yrityksesi tarpeiden mukaisesti. Yrityksesi voi mukauttaa nopeusasetukset kaikille seuraavista:
- Normaalikäytössä voidaan hyödyntää matalan tason kytkennän edut ja käyttää digitaalista signaalia kahdessa johtimessa haluttuun suuntaan suuntautuvan liikkeen käynnistämiseen (esimerkiksi liike sisäänpäin 50 %:n nopeudella). Yrityksesi voi valita joko saman nopeuden molempiin suuntiin tai erilliset nopeusasetukset ulos- ja sisäänpäin suuntautuville liikkeille.
- Esiasetettavia asentoasetuksia on kaksi. Tästä on hyötyä erityisesti silloin, jos karamoottorin halutaan siirtyvän aina tarkalleen samaan sijaintiin. Esiasetettavien asentoasetuksien avulla karamoottori voidaan esimerkiksi siirtää haluttuun asentoon ohjauspaneelista käsin – myös yksilöllisillä nopeusasetuksilla.
- Impulssikäytössä karamoottoria käytetään impulsseilla yhden tai kahden johtimen avulla. Karamoottoria voidaan ohjata pulsseilla pitämättä käynnistyssignaalia johtimessa käytön aikana. Karamoottori kulkee sisään- tai ulospäin impulssisignaalin saatuaan eli esimerkiksi painiketta painettaessa.
- Servokäytön ansiosta karamoottorin asentoa voidaan hallita analogisella tulosignaalilla (0–100 % PWM, 0–10 V tai 4–20 mA). Näin karamoottorin fyysistä iskunpituutta skaalataan tulosignaalin mukaisesti, joten karamoottori voidaan asemoida erittäin tarkasti halutuntyyppisellä signaalilla.
- Proportionaaliohjauksessa karamoottorin nopeutta ja suuntaa ohjataan analogisen tulosignaalin perusteella (0–100 % PWM, 0–10 V tai 4–20 mA). Yrityksesi voi valita tarpeidensa mukaisesti joko yksittäis- tai kaksoisohjauksen. ”Yksittäisohjauksessa” karamoottoria siirretään molempiin suuntiin yhdellä signaalilla, kun taas ”kaksoisohjauksessa” kummallekin suunnalle on oma johtimensa (vain PWM).
Iskunpituuden rajoittaminen virtuaalirajoilla
– karamoottorin pysäyttämiseen ennen fyysisen päätyrajan saavuttamista
Virtuaalirajat voidaan asettaa sekä sisään- että ulospäin suuntautuville liikkeille. Jos karamoottori saa käynnistyssignaalin, se liikkuu vain iskunpituuden virtuaaliseen päätyrajaan saakka. Ominaisuudesta on hyötyä etenkin, jos karamoottoria käytetään prototyypeissä. Siitä voi olla hyötyä myös käyttökohteissa, joissa iskunpituutta on toisinaan säädettävä.
Virtuaalirajat voidaan asettaa joko manuaalisesti tai (oppimistilassa) automaattisesti:
- Manual (manuaalinen): Iskunpituutta voidaan rajoittaa niin, että karamoottori pysähtyy aina tiettyyn asentoon. Tätä voidaan käyttää esimerkiksi, jos yritykselläsi on useita samanlaisia karamoottoreita, mutta se tarvitsee toisinaan lyhyempää iskunpituutta käyttävää karamoottoria. Aseta arvo ulos- ja/tai sisäänpäin suuntautuvalle liikkeelle.
- Learning mode (oppimistila): Oppimistilassa karamoottori oppii uuden päätyrajan. Se luo uuden iskunpituuden päätyrajan virtarajan aktivoiduttua (samalla tavoin kuin mekaanisessa törmäystilanteessa). Joissakin tapauksissa saattaa kannattaa käyttää taaksepäinaskellustoimintoa, jossa uusi päätyraja opitaan hieman ennen mekaanista estettä. Tämä voi pidentää karamoottorin käyttöikää ja tehdä sen liikkeistä sulavampia.